I TRYGGA HÄNDER
Vilket ansvar har vi som ledare för att barn och ungdomar som anförtros oss ska känna sig trygga? Hur trygga känner vi som ledare oss i den uppgift vi har?
SAU och SAM startade under våren 2015 en utbildningssatsning med ”I trygga händer” i samverkan med Studieförbundet Bilda och Frälsningsarmén.
”I trygga händer” är en utbildning som vill ge verktyg för att arbeta på ett etiskt sätt i våra olika barn- och ungdomsgrupper. Syftet är att både deltagare och ledare ska vara så trygga som det bara är möjligt och att föräldrar känner att deras barn är i trygga händer. Materialet är utformat av Frälsningsarmén och våra kursledare har genomgått deras ledarutbildning. Vissa anpassningar har gjorts för att materialet ska passa in på förhållandena inom SAU/SAM.
För vem?
”I trygga händer” vänder sig till ledare i alla former av barn- och ungdomsverksamhet, pastorer, ungdomsledare, församlingsstyrelser och övriga intresserade. Vi tänker dock att du som går kursen har fyllt 18 år.
SAU rekommenderar starkt att samtliga ledare inom SAU:s verksamhet går utbildningen.
Vilka ämnen tas upp?
Utbildningen lyfter fram hur vi kan arbeta för att minska risker för negativa upplevelser i vår verksamhet. T.ex. sexuella eller andliga övergrepp, kränkningar och mobbing. Hur skapar vi i vår ledargrupp rutiner som ger stor trygghet för oss alla? Kramar är ofta på sin plats och helt underbart men verkligen inte alltid. Hur tänker man då? Bra rutiner vid läggning/nattning, hur kan det se ut? Vad gör jag som ledare om jag misstänker eller får reda på att ett barn eller en tonåring utsatts för övergrepp? Vi funderar på hur alla sociala medier påverkar oss, passar t.ex. alla bilder från lägret på Instagram?
Programmet för dagen ser ut ungefär så här:
9.00 Kursintroduktion
Presentation av kursledare och deltagare. Kursintro. Barns rättigheter
Ca 9.40 Fika
10.00. Förmiddagspass: Vad är ett övergrepp? Fysiska, psykiska, andliga och sexuella övergrepp.
12.00-13.00 Lunch
1300 Eftermiddagspass: Vad som händer på webben, hur mår våra barn och unga, ledarens roll,
trygga miljöer, att anmäla till socialtjänsten, rekrytering av nya ledare.
14..45-15.15 Fika
Ca 16.00-16.15 Avslutning och diplomutdelning.
Här kan du ladda ner schemat: Schema för kursen
Nästa kurs:
Under hösten kommer kursen hållas på följande platser:
Forserum 28 sep
Vaggeryd 5 okt
Fiskebäck 19 okt
Horda 9 nov ÖPPEN KURS (välkommen att anmäla dig)
Vi planerar kurser för våren 2025. Vill din församling ha en kurs hör av dig till Malin Rosman.
Utvärdering
När du gått en kurs vill vi gärna ha din åsikt om kursen. Du hittar utvärderingen här
Kostnad
Kostnaden är 300 kr. Priset inkluderar förmiddagsfika, lunch och fruktstund. Vi hoppas att församlingarna vill bidra med kostnaden som uppmuntran till sina ledare.
Som förening/församling kan man köpa en kurs för 4800 kr då ingår inte mat, det löser ni själva. Detta kan vara ett bra tips till större ledargrupper eller så kan man göra kursen tillsammans med en förening/församling i närheten.
SAU och SAM ser också hur viktigt det är att inte bara ledare i ungdomsverksamheten går denna kurs utan hela församlingens ledare.
SAU/SAM rekommenderar:
- att alla ledare, både ledare för barn- och ungdomsgrupper men också församlingsledning, går kursen. Vi rekommenderar att man går om kursen vart 3:e år. Men vi vet att många av er ledare har gått kursen flera gånger, därför har vi jobbat fram en repetitionskurs. Den kan man gå om man tidigare har gått I trygga händer kursen, läs mer här.
- att föreningar/församlingar arbetar med utdrag ur belastningsregistret för era ledare inom barn- och ungdomsverksamheten.
- att ni funderar igenom hur ni tänker kring ledarskap, och det får gärna dokumenteras i en ledarpolicy. Läs mer om utdrag ur belastningsregistret och om ledarpolicy här.
- att ni utarbetar en ITH-plan/policy som beskriver hur ni vill arbeta för att skapa trygga miljöer
- att ni utarbetar en handlingsplan/åtgärdsplan som beskriver hur ni ska gå till väga om ni får reda på att någon far illa.
- att ni utarbetar en krisplan för era verksamheter och arrangemang. Läs mer om ITH-plan, handlingsplan och krisplan här.