Aktivitetsbank
Här finns några några idéer på vad man kan göra på UV-scoutprogrammet under terminen. Har ni i er scoutkår tips ni vill dela med dig av? Skriv en kort beskrivning av aktiviteten och maila den till lina.boqvist@sau.nu
Aktiviteter för läger
Bakning
Barnens tankesmedja: CHALLENGE
Bastu - utomhusbad
Bergsbestigning
Besök en bondgård
Besök en kyrka
Bibel-Go
bibel-go
Bäst i test Bäst i test tonår (funkar lika bra för scout)
Cykling
Fiske
Fågelskådning
Gör en insats!
Geocatching
Hugga ved
Inomhusbad
Lekar - utomhus Snappa näsduk Dela upp gruppen i två lag. Slå ner en påle eller dyl och lägg en näsduk eller något liknande på pålen, pålen ska vara ca 50 cm hög. Pålen med näsduken ska vara emellan de två lagen. Lagen kan vara ca 10-20 m från pålen. På signal ska första person i varje lag springa fram till pålen och försöka ta näsduken. Den som först tar näsduken ska springa tillbaka med den till sitt lag. Personen i det andra laget som inte fick näsduken ska försöka springa i fatt och dunka personen som har näsduken innan den har kommit över sin mållinje. Blir personen dunkad får den följa med den andra personen till sitt lag och de får ställa sig sist. Blir den personen inte dunkad när den springer över sin mållinje får den andra personen följa med till det andra laget och de får ställa sig sist. Lägger tillbaka näsduken på pålen och sedan fortsätter man leken tills det ena laget inte har några deltagare kvar. En gammal, rolig och klurig scoutlek!! Hinkleken Ställer två hinkar på varandra (botten mot botten) och alla som vill vara med tar varandras händer. Alla håller nu varandras händer och ingen får släppa under lekens gång för då åker de personerna ut. Vid signal drar leken igång och man ska försöka få andra deltagare att välta hinken genom att dra i varandra så en till slut välter hinken. Den personen som välter hinken åker ut, fortsätter leken tills det bara är en kvar. En rolig och smidig lek som alla kan vara med och det behövs bara två hinkar eller dyl. Sista paret ut Alla deltagare ställer upp sig två och två på ett led. En ställer sig framför ledet, den ropar “sista paret ut”. De sista paret i ledet springer nu fram på varsin sida av ledet och ska försöka återförenas först i ledet. Den som ropade sista paret ut ska nu försöka fånga någon av de två, lyckas den med det bildar de ett par och den andra som blev utan får nästa gång ropa sista paret ut. Lyckas de två fånga varandra får de återigen bilda ett par och samma person får återigen ropa sista paret ut. Däckbrännboll Detta är en variant av brännboll med samma spelplan och ungefär samma poängsystem.Delar gruppen i två lag “innelag” och “utelag”. Innelaget ställer sig på ett led och första personen kastar iväg ett cykeldäck. Utelaget ska fånga utedäcket genom att kasta/ge det till brännaren. Tar utelaget däcket med en hand får den 1 poäng, tar den med armen får den 2 poäng, tar man den så däcket går igenom hela kroppen från huvudet till fötterna får man 5 poäng. När innelaget passerar mållinjen får de 1 poäng men gör personen hel varv får den 5 poäng. Blir utelagets deltagare brända får de gå tillbaka till föregående kon och utelaget får 1 poäng.Det är ganska lagom med ca 5-10 min innan det är dags att byta inne och ute lag. Scouterna tycker att den här roligare än brännboll för många fler blir aktiva och alla kan ta däcket, utelaget får ibland mer poäng så vinnarna är inte de som springer snabbast och alla åldrar kan vara med. Byta träd (några olika varianter) Alla personer tar ett träd utom en som ställer sig någonstans på en öppen plats. Den som inte har något ska försöka ta ett träd när några byter träd. Här finns varianter på leken, antingen genom att en ledare blåser i en visselpipa och alla byter träd och då ska den som inte hade något träd försöka ta något. En roligare variant är att barnen själva försöker byta träd utan någon visselpipa, de blinkar eller på något annat sätt försöker få kontakt med de andra som står vid ett träd och byter träd med varandra. Den här varianten blir roligare och mer fartfylld.
Lekar - inomhus Att leka lekar är ett bra sätt att utvecklas, lära känna varandra i patrullen och ha kul tillsammans. Det finns olika lekmaterial att köpa och många lektips på nätet. På lekarkivet.se finns många bra tips! Leken är otroligt viktig för barns utveckling, både socialt och motoriskt. Många barn älskar att leka men ibland behöver de få hjälp med att komma igång och leka. Var gärna som ledare med i leken. Här kommer några tips på lekar som är både traditionella scoutlekar men också några nya varianter. I lekarna som följer kan alla barn vara med samtidigt på och det är viktigt att inte några barn sitter och väntar utan att alla får vara med och bli sedda. Lycka till och hoppas lektipsen fungerar bra i er scoutkår/patrull! Detektiven och dirigenten Utse en detektiv. De andra deltagarna ställer sig i en stor cirkel. Detektiven går åt sidan och blundar. Gruppen pekar i tysthet ut en dirigent. Dirigenten börjar att göra en rörelse och de andra deltagarna i cirkeln gör samma rörelser som dirigenten, de ber att detektiven ska komma, den ställer sig mitt i ringen och påbörja sitt spaningsarbete. Detektivens uppgift är att komma på vem som är dirigenten. Gruppen försöker att dölja vem som är dirigenten genom att aldrig titta länge på dirigenten utan alla tittar runt på alla. Dirigenten byter rörelser och de ska då vara enkla rörelser så att alla kan följa med och övergången till nya rörelser sker mjukt och gradvis.Dirigenten får också titta runt för att inte bli avslöjad. När detektiven tror sig veta vem som är dirigent, tar den något steg fram och frågar. Om personen inte är dirigenten så får den kolla vidare en stund och ta något steg fram och fråga den. Den personen är dirigent så skickar man i väg någon annan som detektiv och övriga gruppen bestämmer en ny dirigent. Är det många som deltar i leken kan man ha två detektiver men de måste då gemensamt komma fram till vem de tror är dirigenten. Telegrammet Utse en spion, övriga sitter eller står i en cirkel och håller varandras händer, spionen befinner sig mitt i cirkeln. En av er är avsändare och säger: Jag skickar ett telegram till Tilda. Då trycker avsändaren i en av de händerna som den håller i. Telegrammet har nu skickats iväg och ska gå genom alla deltagarna som står mellan avsändaren och telegrammottagaren. När Tilda har fått telegrammet, alltså handtryckning som kommit fram så säger hon: Jag har fått telegrammet. Spionens uppgift är att kolla på händerna och snabbt säga till när den tycker se sig en tryckning. Spionen säger till: där. Om det är rätt får den som gjorde handtryckningen och spionen byta plats och blir ny spion. Den som förut var spion blir nu ny avsändare. Kommer telegrammet fram till Tilda så får hon bli en ny avsändare. En lugn lek som ibland kan behövas i gruppen eller när man ska lära känna varandra. Fruktsallad Alla deltagarna utom en sätter sig på en stol som är placerade i en cirkel. Den personen som inte sitter på en stol ställer sig i mitten. Ledaren ger deltagarna muntligt olika fruktnamn t ex. apelsin, äpple banan, päron. Det måste finnas mer än person med samma fruktnamn. Den personen som står i mitten säger en frukt, då ska alla som har den frukten resa på sig och byta plats. När den ropar fruktsallad ska alla deltagare byta plats. Det gäller för personen i mitten att hitta en ledig stol vid bytena. Den som blir utan stol får stå i mitten. Skulle det vara någon som inte har bytt plats så blir den självtagen och och får byta plats med den som står i mitten. Det finns ett tillägg till den här leken som gör att det blir en tempohöjning, kanske för de äldre scouterna. När t ex. apelsinerna ska byta platser så ska de som inte ska byta plats hoppa till stolen till vänster, därmed sker det en rörelse hela tiden som förvirrar för de som ska hitta en ny plats. I stället för frukter går det att använda olika påståenden, som till exempel ”alla som har ett syskon” eller ”alla som har svarta strumpor på sig.” Tidningsleken Alla deltagarna sitter på en stol som är placerade i en cirkel. Den personen som inte sitter på en stol ställer sig i mitten och håller en hoprullad tidning i handen. Personen i mitten ropar någon av deltagarnas namn ex Tilda. Tilda ska snabbt säga någon annan deltagares namn innan personen hinner slå henne på knäna. Det är alltid det sist sagda namnet som gäller att slå på. Lyckas personen med tidningen i handen slå innan deltagaren har sagt något namn så byter de plats. Ledaren kan ibland behöva höja tempot i leken för annars kan den bli lite dryg. Hämtleken Dela in gruppen i två lag. Varje lag ställer sig på ett led. Första personen i varje led ska springa och hämta något som ledaren säger och den som är först tillbaka får ett poäng. De får ställa sig sist i ledet och de som nu är först får hämta en sak som ledaren säger. En snabb och smidig lek. Sångleken Dela upp deltagarna i två lag. Säg en bokstav och det lag som först står upp och sjunger en melodi som börjar på den bokstaven får en poäng. En enkel lek som alla kan vara med på och man kan göra den när det blir lite tid över. Scout ska det låta En variant på sångleken. Scouterna är i två lag. Ledaren säger ett tema, till exempel: sånger med mat, sånger med djur, sånger med rörelser. Ena laget ställer sig upp och börjar sjunga en sång på temat. När andra laget kommit på en ny sång på samma tema gäller det för dem att applådera. De får då ställa sig upp och sjunga en ny sång medan det första laget sätter sig ner. När ett av lagen inte kommer på någon mer sång på temat vinner det andra laget omgången. Byt sedan tema och kör en omgång till så länge det är roligt!
Lägerbål
Lövletning
Matlagning
Naturreservat
Orientering
Paracord
Pulkaåkning
Reflexspårning
Skattjakt
Skridskor
Skräpplockning
Stjärnskådning
Vandringsstav
Tipsen är inspirerade av:
https://365vardagsaventyr.wordpress.com/om/
Att lära in Ute, Outdoor Teaching förlag, 2013
Länkar: http://www.outdoorteaching.com/se
http://www.nynashamnsnaturskola.se/index.php?page=hem
http://www.metodbanken.se/ en sida med övningar, material, metoder m.m.
http://www.handverkarna.se/handverkarna-se/ en sida med pyssel, hantverk, skapande